Trygge rammer ved opstart i Børnehaven Vivaldi

Tryghed er vigtig i opstarten i børnehaven

God opstart, hvor både barnet og forældrene føler sig trygge er vigtig for vores samarbejde.

Nærværende voksne er altafgørende, da vi er barnets tryghed. Barnet skal føle sig i sikre hænder og kunne komme til os, hvis det føler sig utrygt.

Kendte og trygge ansigter dannes inden opstarten, da I modtager en mail med diverse informationer – blandt andet en side med billeder af de voksne, der er på barnets stue.

Relationen og den begyndende tillid starter ved opstartssamtalen. Her kan vi lære jer og jeres barn lidt bedre at kende. I samtalen vil vi komme omkring hvem jeres barn er, forventninger til hinanden og helt praktisk omkring opstarten i børnehaven.

Besøgsdage med både dagpleje eller forældre er meget velkomment, så overgangen bliver lettere for barnet.

Den gode overgang til skolen er vigtig for barnets tryghed

Samarbejdet med Frejlev skole er rigtig godt og i løbet af året har vi mange besøgsdage på skolen, hvor børnene får mulighed for at lære stedet og de voksne at kende. Vi vil gerne skabe robuste børn, der er klar til skolelivet.

Børnehaveklasselærerne kommer på besøg i børnehaven, så børnene allerede her får mulighed for at danne en tilknytning til deres kommende nærværende voksne.

Venskaber og relationer påbegyndes i foråret, hvor de tager på tur med skolebørnene fra de øvrige institutioner i Frejlev. Her får børnene mulighed for at lege med deres kommende klassekammerater, og der kan allerede inden skolestart findes nye venner. Lærerne deltager også på disse ture.